Mit Movia

Login
Husk mig
Log ind

Pris- og zonesystemet

Pris- og zonesystemet bygger på nogle grundprincipper. De er kort beskrevet nedenfor.

Zoneinddelingen

Det fælles pris- og zonesystem i Hovedstadsområdet betyder, at man frit kan stige om mellem busser, tog og Metro på samme billet eller kort, blot det sker inden for de zoner, de omfatter, og inden for den tid, de er gyldige til.

Området er delt op i 97 zoner. Der er zonenumre og zonekort på alle standere ved stoppestederne og på alle stationer.

Zonegrænser

Når man rejser med bus, tog og Metro, skal man have gyldig billet eller kort til det antal zonenumre eller zoneringe, man kører i. Dog mindst to. Også selv om bussen eller toget ikke standser ved alle stoppesteder eller stationer undervejs. Bussen eller toget kører nogle gange igennem en zone uden at stoppe. Alligevel skal zonen regnes med, når man køber billet eller kort.

Der er forskel på, hvor zonen skifter, og hvordan det markeres på stationer og ved busstoppesteder. Det afhænger af, om man rejser med tog eller bus, og om det er en almindelig bus, en S- eller E-bus. Læs mere om annoncering af zoner og stoppesteder.

Rejser med almindelige busser

Her sker zoneskift oftest ved et stoppested ("grænsestoppested"). Og så kan man køre til dét stoppested, hvor der første gang står et nyt zonenummer på stoppestedsstanderen. Zonenummeret viser den zone, der køres ind i.  Man kan altså stå af ved et „grænsestoppested" uden at have gyldig billet eller kort til zonen.

Ved "grænsestoppesteder" vil der normalt være forskelligt zonenummer for de to stoppesteder på hver sin side af vejen.

Rejser med S- og E-bus

Her kan zoneskift ske ved stoppesteder, men zonen skifter ofte mellem stoppesteder. Man skal have gyldig billet eller kort til de zoner, bussen kører i.

Rejser med tog og Metro

Her kan zoneskift ske ved stationer, og så kan man køre til dén station, hvor zonen skifter. Man kan altså altid stå af ved en „grænsestation" uden at have gyldig billet eller kort til den zone, toget fortsætter ind i. Stationer på en zonegrænse har to zonenumre.

Zonen skifter dog ofte mellem stationer. Her skal man have gyldig billet eller kort til de zoner, toget kører i.

"Gennemkørsel" og "ringzoner"

Der er to principper for, hvordan man beregner zoner. For rejser på abonnementskort gælder princippet om gennemkørsel. For rejser på billet og klippekort gælder princippet om ringzoner.

Gennemkørsel - abonnementskort

Når man rejser på abonnementskort, betaler man for det antal zonenumre, man kører i. Dog mindst to.

På et 3-zoners periodekort kan man altså kun køre i tre bestemte zonenumre og ikke i to zoneringe omkring startzonen.

Ringzoner - billet eller klippekort

Når man rejser på billet og/eller klippekort, betaler man for antallet af zoneringe, man kører i, inklusive den zone hvor rejsen starter.
 

Forestil dig, at der kastes en sten i vandet. Uden om dannes først én, så to, så tre ringe osv.

Udgangspunktet for rejsen er stedet (zonen), hvor stenen rammer vandet (rødt område). Når man rejser på en 2-zoners billet, kan man rejse rundt i startzonen og den første rings område (blå ring).

På et 3-zoners klip kan man rejse rundt i start-zonen, første og anden rings område (gul ring) osv.

Fjerneste (dyreste) zone bestemmer prisen

Udgangspunktet er altid den zone, man er i. Det er den, hvis nummer stemples på billetten eller klippekortet. Den tæller som første zone og er altid rød på de farvede zonekort ved busstoppesteder og på stationer. På stationer, der ligger på zonegrænsen, er udgangspunktet begge zoner. Her er begge zoner røde på zonekortene.

Herefter skal man finde sin rute på kortet og lægge mærke til, hvilke farvezoner (zoneringe) den går igennem. Det er altid den dyreste farvezone (den der ligger længst væk), der bestemmer prisen. Uanset om det er der, rejsen slutter, eller om man bare kører igennem zonen undervejs.

Sådan beregnes prisen fra zone 1

Zonekortet for zone 1 gælder for rejser, der starter i det centrale København. På skemaet nedenfor kan du se, hvor mange zoner du skal købe billet til, eller hvilket klippekort og hvor mange klip du skal bruge. Hver farve viser prisen regnet fra den zone (rød), du er i.

Sådan gør du:
Start i rød zone.

1. Find den rute, du skal følge for at nå til dit bestemmelsessted.

2. Se hvilke farvezoner, du skal igennem på din rute.

3. Læg mærke til, om du kommer igennem en farvezone undervejs på din rute, som er dyrere (længere væk) end den, du slutter din rejse i.

4. Find den dyreste farvezone på skemaet. Se derefter, hvor mange zoner, du skal købe billet til eller hvilket klippekort og hvor mange klip, du har brug for. I nogle tilfælde kan det være en fordel at kombinere klippekort med billet.

Frem og tilbage koster ikke altid det samme

Selv om man vælger den samme rute frem og tilbage, kan man komme ud for, at bussen eller toget kører gennem en dyrere farvezone den ene vej end den anden vej. Der skal derfor nogle gange betales forskellig pris for at komme ud og hjem. Det er den fjerneste (dyreste) farvezone, man kører i undervejs, der bestemmer prisen.

Turen med S-tog fra Friheden til Svanemøllen og tilbage igen er et eksempel på, at der kan være forskel på prisen ud og hjem.

Det er altså nyttigt at se på det farvede zonekort, inden man køber billet eller stempler klippekortet. På den måde sikrer man sig, at man betaler for det korrekte antal zoner.

Fra Friheden til Svanemøllen

Svanemøllen station (zone 2) ligger i det blå zoneområde:

Men på turen til Svanemøllen kører S-toget gennem zone 1, der ligger i det gule zoneområde. Det er den dyreste farvezone på rejsen og derfor den, der bestemmer prisen. Altså skal der købes billet eller klippes til tre zoner.

Fra Svanemøllen til Friheden

Når du skal hjem fra Svanemøllen til Friheden med S-toget, ser zonekortet anderledes ud:

Nu er Svanemøllen i rød zone. Friheden ligger i det blå zoneområde. Det gør zone 1 også, og S-toget kører ikke igennem nogen dyrere farvezone på ruten til Friheden. Derfor skal du kun betale for blå farvezone. Det vil sige, at der nu kun skal købes billet eller klippes til to zoner.

[Tilbage til toppen]