Svar på ofte stillede spørgsmål om kørsel med flextur

FAQ til flextur

Flextur er kollektiv transport efter behov, der kan benyttes af alle og til alle formål. Flextur kan anvendes i og mellem kommuner med flextur.

Flexturen starter og slutter ved kantstenen, hvor vores serviceudannede chauffører kan hjælpe dig med at komme ind og ud af bilen. Bor du f.eks. på landet, hvor der ikke er en kantsten, henter vi dig ved din postkasse.

Vi henter dig i en personbil eller en minibus. Hvis du bestiller en tur, hvor du har en kørestol med som hjælpemiddel, vil det oftest være en bil med lift, der henter dig.  Du skal selv kunne komme ud til bilen.   

Har du har brug for ekstra hjælp, skal du kontakte din bopælskommune og høre, om du kan blive visiteret til flexhandicap. Læs mere om flexhandicap her.

Du kan benytte flextur, når både start- og slutadressen ligger i en kommune, der tilbyder flextur. Se hvilke kommuner, der tilbyder flextur her.

Flextur har ikke en fast køreplan. Det er kollektiv transport, som du selv bestiller, når du har behov for det. Flextur kan anvendes alle ugens dage fra kl. 06:00-23:00. Turen kan godt slutte senere, men den skal være påbegyndt før kl. 23.00.

Omkring jul og nytår gælder der særlige åbningstider. Hold dig opdateret på Movias hjemmeside.

Prisen afhænger af den gældende takst i den eller de kommuner der køres i og turens længde. Køres der mellem to eller flere kommuner betales der grundtakst. Du vil altid blive oplyst om turens pris ved bestillingen. Klik på linket og se de takster der gælder, der hvor du vil rejse.

Du betaler altid kun for den direkte tur fra A til B, også selvom der kan forekomme omvejskørsel.

Når du bestiller turen på internettet eller flextrafik appen får du 10 pct. rabat på prisen. 

Medrejsende betaler fuld pris. Det er muligt at bestille op til tre medrejsende pr. tur.

 

 

Takster for flextur

Kommunetakst inkl. 10 km pr. tur

Grundtakst inkl. 10 km pr. tur

Bytakst inkl. 10 km pr. tur

Pris pr. km efter de første 10 km

Pris pr. km efter de første 20 km
(Gælder for rejser der krydser en kommunegrænse)

24,00 kr.

36,00 kr.

48,00 kr. eller 60,00 kr.

6,00 kr.

12,00 kr.  

 

Børn under 16 år betaler halv pris.

Flextur er koordineret kollektiv transport. Det betyder, at der kan være andre passagerer med i bilen. Af samme årsag vil du for det mest opleve at turen er længere end den direkte tur fra A til B, fordi andre passagerer skal hentes eller sættes af.

Du betaler altid kun for den direkte køretid fra A til B. Du skal forvente en omvejskøretid på op til 150 pct. af den direkte køretid. For kortere ture på mindre en 23 minutter, skal du forvente at turen kan tage op til 30 minutter.

Du kan bestille dine ture på movia.flextrafik.dk (se nedenfor hvordan du bestiller online) eller ved at ringe til Movias Kundecenter. Du får 10 pct. rabat, når du bestiller online.

Du skal bestille din flextur senest to timer før, du ønsker at blive hentet. Ønsker du at køre i tidsrummet kl. 06:00- 08:00, skal din onlinebestilling foretages senest kl. 20:00 dagen før.

Du kan tidligst bestille en flextur 14 dage før, du ønsker at køre.

Husk altid at oplyse dit telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med dig ved forsinkelser, eller hvis vi ikke kan finde afhentningsadressen.

Du bestiller turen på movia.flextrafik.dk, eller på appen ”Flextrafik”, den kan hentes i Google Play eller App Store. Når du åbner appen, skal du vælge ”Movia”. Se videoen ’Sådan bestiller du en flextur’.

Du skal bestille din flextur senest to timer før, du vil hentes. Ønsker du at køre i tidsrummet kl. 06:00- 08:00, skal du bestille din flextur senest kl. 20:00 dagen før.

Du kan tidligst bestille en flextur 14 dage før du ønsker at køre.

Du får 10 pct. rabat, når du bestiller din flextur online.

Husk altid at oplyse dit telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med dig ved forsinkelser, eller hvis vi ikke kan finde afhentningsadressen.

Du kan ringe til Movias Kundecenter på tlf. 70 26 27 27 i åbningstiden fra kl. 07-18 på hverdage. I weekender og helligdage er åbningstiden kl. 08-18.

Husk altid at oplyse dit telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med dig ved forsinkelser, eller hvis vi ikke kan finde afhentningsadressen.

 

OBS: Flextur kan bestilles telefonisk, når du har en kundeprofil

For at reducere smittespredning med Covid-19 har vi suspenderet betaling med kontanter i flextur. Derfor kræver telefonbestilling, at man opretter en digital kundeprofil. Så har Movia mulighed for at trække betaling for flexture på det betalingskort, der tilknyttes kundeprofilen. Movias kundecenter kan guide dig gennem oprettelsen af en digital kundeprofil, du skal anvende NemID til oprettelsen. Af hensyn til beskyttelsen af dine persondata tillader lovgivningen ikke, at Movia står for oprettelsen af den digitale kundeprofil.

Når du bestiller din flextur, kan du vælge at bestille turen med ”hentes” eller ”senest fremme”:

Hentes: Du kan bestille turen til den tid, du ønsker at blive afhentet. Movia kan ikke give et helt præcist tidspunkt for, hvornår du er fremme på afleveringsadressen. Du vil blive tilbudt et afhentningstidspunkt -15/+45 min. i forhold til dit ønskede afhentningstidspunkt.

Senest fremme: Du kan bestille turen til den tid, du senest skal være fremme på afleveringsadressen. Du skal være opmærksom på, at du vil kunne blive sat af op til 30 minutter før det ønskede ankomsttidspunkt.

Du skal afbestille din flextur senest to timer før det aftalte afhentningstidspunkt. Hvis du har bestilt din flextur online, skal du afbestille rejsen på moviatrafik.dk. Se videoen ’Sådan afbestiller du din flextur’.

Hvis du har bestilt din flextur telefonisk, skal du kontakte os på tlf. 70 26 27 27. Oplys det telefonnummer, du brugte til din bestilling. Telefonen er åben alle dage hele døgnet.

Hvis du har bestilt din tur online, skal du også afbestille turen online og derefter bestille en ny med de ønskede ændringer. Hvis du har bestilt turen telefonisk, skal du kontakte Movias Kundecenter på tlf. 70 26 27 27.  Se videoguiden ”sådan afbestiller du din flextur”.

Du opretter dig som bruger ved at gå ind på movia.flextrafik.dk, her skal du trykke på feltet ”opret Flexturkunde”. Hvis du har brug for mere vejledning, kan du se videoen ’Opret dig som bruger i flextur’. Der findes også en manual, der guider dig igennem oprettelse og bestilling.

For at oprette dig skal følgende betingelser være opfyldt:

  • Du skal være fyldt 15 år
  • Du skal have et NemID
  • Du skal have en dansk folkeregisteradresse
  • Du skal tilmelde et gyldigt betalingskort til betaling for turene

Et barn, der er fyldt 15 år kan få NemID, og skal selv oprette en kundeprofil på movia.flextrafik.dk, for at bestille flexture. Børn betaler halv pris indtil de fylder 16 år.

Børn under 15 år kan ikke få NemID og kan derfor ikke have egen kundeprofil. I stedet kan du som forældre (eller anden voksen) få tilknyttet en særlig kundetilladelse til din kundeprofil, så du kan bestille ture til dit barn. Det gør du ved at skrive til flextrafik@moviatrafik.dk. Du skal oplyse dit navn og kundenummer. Du skal skrive, at du ønsker en kundetilladelse til et barn og oplyse barnets fødselsdato. Du modtager en mail fra flextrafik, når kundetilladelsen er oprettet.

Flextur med børnerabat kan også bestilles på tlf. 70 26 27 27 i Movias Kundecenter.

Når du bestiller flextur online, kan du tilmelde dig flexupdate, så du modtager en påmindelse om turen.  

Vi sender dig en SMS hhv. 24 timer og 15 minutter før det aftalte afhentningstidspunkt.

  • 24 timer før minder vi dig om, at du skal huske at afbestille turen, hvis du alligevel ikke skal afsted.
  • 15 minutter før oplyser vi det tidspunkt, vi forventer at hente dig. Det kan være forskudt med op til et par minutter i forhold til det aftalte afhentningstidspunkt.

OBS: Chaufføren kan godt nå at indhente tid eller blive forsinket efter, du har modtaget den sidste SMS, du skal derfor altid stå klar fem minutter før det aftalte afhentningstidspunkt, som du har fået oplyst ved bestillingen af turen.

Ønsker du at modtage en SMS-påmindelse om din flextur, kan du tilmelde dig her.

Det er ikke muligt at bestille faste ture i selvbetjeningen. Det kan du kun gøre ved telefonisk bestilling på 70 26 27 27 (åben mandag til fredag klokken 7:00-18:00. weekend og helligdage klokken 8:00-18:00).

Det er muligt at bestille faste ture tre måneder frem i tiden. Husk at gøre opmærksom på eventuelle ferier eller helligdage, hvor du ikke skal køres.

OBS: Flextur kan bestilles telefonisk, når du har en kundeprofil
For at reducere smittespredning med Covid-19 har vi suspenderet betaling med kontanter i flextur. Derfor kræver telefonbestilling, at man opretter en digital kundeprofil. Så har Movia mulighed for at trække betaling for flexture på det betalingskort, der tilknyttes kundeprofilen. Movias kundecenter kan guide dig gennem oprettelsen af en digital kundeprofil, du skal anvende NemID til oprettelsen. Af hensyn til beskyttelsen af dine persondata tillader lovgivningen ikke, at Movia står for oprettelsen af den digitale kundeprofil.

Hvis du bestiller flexturen online, trækkes betalingen automatisk på det betalingskort du har tilmeldt. Det sker fem hverdage efter at turen er kørt, vi sender samtidig en kvittering pr. mail.

  • Du kan tilknytte ét af følgende betalingskort til din online kundeprofil: Dankort, VISA Dankort, VISA Elektron, MasterCard, JCB kort og MaestroCard.
  • Du skal indtaste dine kortoplysninger via selvbetjeningen flextrafik.dk under punktet Kundeprofil.

Hvis du bestiller flexture telefonisk, trækkes betalingen på det betalingskort, der er tilknyttet din digitale kundeprofil.

OBS: Det er ikke muligt at betale med MobilePay eller kontanter.

Hvis din betaling for kørte ture ikke er modtaget, bliver din kundeprofil spærret, og du modtager en påmindelse. Du kan ikke bestille flere ture online, før du har betalt det udestående beløb. Alle bestilte ture slettes løbende uden varsel.

Du skal være opmærksom på, at eventuelle skyldige beløb ikke trækkes automatisk, når du opdaterer dit betalingskort. I disse tilfælde skal du kontakte Movias økonomiafdeling på tlf. 36 13 17 25 mandag-torsdag kl. 09.00-12.00 og fredag kl. 09.30-12.

Husk derfor altid at opdatere dine kortoplysninger, når du får et nyt betalingskort.

Hvis din betaling for kørte ture ikke er modtaget, bliver din kundeprofil spærret, og du modtager en påmindelse. Du kan ikke bestille flere ture online, før du har betalt det udestående beløb. Alle bestilte ture slettes løbende uden varsel.

Du skal være opmærksom på, at eventuelle skyldige beløb ikke trækkes automatisk, når du opdaterer dit betalingskort. I disse tilfælde skal du kontakte Movias økonomiafdeling på tlf. 36 13 17 25 mandag-torsdag kl. 09.00-12.00 og fredag kl. 09.30-12.

Husk derfor altid at opdatere dine kortoplysninger, når du får et nyt betalingskort.

Beløbet bliver ikke trukket fra din konto, men blot reserveret for at validere dit betalingskort. Ved oprettelse af din flextur kundeprofil eller hvis du tilmelder et nyt betalingskort, bliver der reserevet 1 kr. på dit betalingskort.

Når du bestiller din tur, får du besked om hvornår bilen henter dig. Det er vigtigt, at du er klar ved kantstenen fra 5 minutter før den aftalte tid. Hvis vi kører forgæves, hæfter du for betaling af turen, og en eventuel returkørsel bliver automatisk slettet.

Vi kører dig fra kantsten til kantsten. Ved landejendomme m.m. vil af- og påstigning foregå fra det sted, hvor postkassen er placeret. Er du gangbesværet, hjælper chaufføren gerne med ind- og udstigning, sikkerhedsselen samt fastspænding af eventuelle hjælpemidler. Men du skal selv kunne komme fra din hoveddør og hen til bilen. Har du brug for mere hjælp kan du kontakte din bopælskommune, og høre om du kan blive visiteret til flexhandicap.

Du skal være klar ved kantstenen 5 minutter før og op til 15 minutter efter det afhentningstidspunkt, som du har fået oplyst ved bestilling.

Hvis din flextur er mere end 15 minutter forsinket, og du ikke er blevet kontaktet, skal du kontakte flextrafiks døgnbemandet driftsvagt på tlf. 70 26 27 27.

Flextur er ikke omfattet af Movias rejsegaranti.

Hvis du ikke er klar til det aftalte tidspunkt, hvis chaufføren ikke kan finde afhentningsadressen eller opnå telefonisk kontakt med dig, hæfter du for betaling af turen.

Har du bestilt din flextur online, vil din egenbetaling for turen automatisk blive trukket, selv om turen ikke udføres.

Det er vigtigt, at du kontakter os, hvis du ikke har været i kontakt med chaufføren eller bilen udebliver. 

Du kan medbringe ét stk. håndbagage samt bagage svarende til en kuffert op til 20 kg (100x30x60). Det er ikke muligt at medbringe en cykel.

Det er tilladt at medbringe ét hjælpemiddel pr. rejsende, det kan være en rollator, en kørestol (også el-kørestol og minicrosser), en førerhund eller en barnevogn/klapvogn (se de særlige regler, der gælder for barnevogne/klapvogne nedenfor). Alle hjælpemidler skal kunne fastspændes i bilen.

OBS: Når du bestiller din flextur, skal du altid angive, hvilke hjælpemidler du har med.

Hvis du ønsker at medbringe en barnevogn/klapvogn, skal bestillingen foretages telefonisk, og betaling for turen trækkes på det betalingskort, der er tilknyttet din digitale kundeprofil.

OBS: Du skal selv medbringe autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen.

Der må max. medbringes et dyr, det skal være i en taske eller transportkasse.
Service- og førerhunde er velkomne.

Hvis du har haft en uheldig oplevelse med flextur, kan du indsende en klage til flextrafik ved at bruge følgende klageformular.

Vi modtager ikke klager via telefon.