Movia tester intelligente stoppesteder med Gladsaxe og Rødovre kommuner

Fra begyndelsen af november og frem til januar 2021 tester Movia sammen med Gladsaxe og Rødovre kommuner ”Smart Stop” på 247 stoppesteder som hjælp til de kunder, der stiger på ved stoppesteder uden en digital nedtællingsskærm. De 247 stoppesteder bliver mere intelligente, så kunderne automatisk får push-besked om bussens afgangstider direkte på mobilen, når de venter ved stoppestedet.

Smart Stop hedder det nye koncept, som gør stoppestederne mere intelligente og bringer information om afgangstider direkte hen til kunderne, når de står og venter ved stoppestedet. Forsøget gennemføres frem til januar 2021 sammen med Gladsaxe og Rødovre kommuner, og skal afdække, om intelligente stoppesteder er en god måde at give kunderne afgangstider for busserne direkte på mobilen, når de står ved stoppestedet. Forudsætningen for at kunne give præcise afgangstider er, at de kan gives digitalt med liveopdateret information. Og det kan et Smart Stop.

Smart Stop baserer sig på såkaldt beaconteknologi. En beacon er en lille sender, som via bluetooth sørger for, at sende automatisk besked om næste bus direkte på kundernes smartphone, når de står ved stoppestedet. Forudsætningen er, at man har Rejseplanens app på sin mobil, har accepteret at modtage notifikationer fra app’en, og har aktiveret Bluetooth på sin mobil.

Når du rejser i Gladsaxe og Rødovre kommuner, er det nemt at spotte de 247 Smart Stop. Stoppestederne er markeret med et gult dråbeformet mærke på standeren og på fortovet. Samtidig lancerer Movia sammen med de to kommuner en kampagne i busserne, som skal hjælpe kunderne til at teste Smart Stop i forsøgsperioden.

Giv os dit feedback
Vi vil meget gerne høre din mening om Smart Stop. Skriv dit feedback til os via boksen "Har du feedback til Smart Stop?".

Har du brug for hjælp til Smart Stop, er du velkommen til at kontakte DOT Kundeservice på telefon 70 15 70 00.

Se hvordan du bruger Smart Stop: