Vælg en behandling du vil læse om
Henvendelser til Movia
Når du ringer eller skriver til Movia med ris/ros, klager og spørgsmål, ansøger om rejsegaranti m.v.
Formål
- at besvare dine henvendelser og betjene dig som kunde i Movia
- at foretage udbetalinger til dig, når du har krav på refusion, udbetaling af rejsegaranti m.v.
- at overholde vores forpligtelser til at journalisere og opbevare visse former for materiale efter bl.a. bogføringsreglerne, offentlighedsloven og arkivlovgivningen.
- Analyse og statistik
Hvilke personoplysninger vi behandler og vores hjemmel
Vi kan behandle følgende oplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger: Navn og adresse, telefonnummer, registrering af opkald (tidspunkt og varighed), e-mail, kontonummer, foto, oplysning om din rejsehjemmel (f.eks. mobilprodukt, rejsekort etc.), din rejse/lokation, din kundetype, pensionsoplysninger, herunder oplysning om førtidspension.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 6.1.e og Artikel 6.1.c
Følsomme oplysninger; Evt. relevante oplysninger i forbindelse med din rejse eller rejsehjemmel, såsom; ledsagekort, oplysning om hjælpemiddel etc.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 9.1.g, jf. Artikel 6.1.e og Artikel 6.1.c
CPR-nummer: For at vi kan udbetale via NemKonto og i øvrigt sikre entydig identifikation af dig.
Hjemmel: Databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Kilder
Vi indsamler oplysninger fra følgende kilder:
- Direkte fra dig, når du henvender dig til os via telefon, mail, brev eller DOT Facebook.
- DSB/Metroselskabet/Rejsekort & Rejseplan A/S, hvis det er nødvendigt for at behandle din sag.
Modtagere
Vi kan dele dine personoplysninger med:
- Pengeinstitut eller NemKonto, hvis du skal have udbetaling fra os.
- DSB/Metroselskabet/Rejsekort & Rejseplan A/S, hvis det er nødvendigt for behandlingen af din sag.
Opbevaring
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Korrespondance og dokumenter opbevares i vores journalsystem(er) indtil disse ikke længere har retlig betydning for Movia, og som minimum indtil disse er afleveret til Rigsarkivet efter reglerne i arkivloven.
Oplysninger og dokumenter i relation til udbetalinger m.v. opbevares i det aktuelle år + 3 år, da vi er forpligtet til at opbevare bogføringsmateriale og af hensyn til at vi kan dokumentere udbetalingen.
Optagelse af telefonsamtaler i DOT kundecenter (bus og lokalbane)
Når du ringer til DOT Kundecenter på 70 15 70 00 og vælger ”bus og lokalbane”, optager vi telefonsamtalen, hvis du har givet os lov til det i forbindelse med dit opkald. Du kan altid kontakte os og trække dit samtykke tilbage. Hvis du gør det, vil vi slette samtalen.
Formål
- uddannelse af Movias medarbejdere
- dokumentation af samtalen med dig for afklaring af eventuelle uoverensstemmelser
Hvilke personoplysninger vi behandler og vores hjemmel
Almindelige personoplysninger: Din stemme og de oplysninger du selv oplyser under samtalen.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 6.1.a (dit samtykke)
Følsomme oplysninger: Vi beder normalt ikke om følsomme oplysninger, men det kan være relevant for din henvendelse, at vi får information om helbredsmæssige forhold i forbindelse med din brug af offentlig transport. Vi beder ikke om oplysninger, som ikke er nødvendige eller som du ikke ønsker at give os.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 9.2.a, jf. Artikel 6.1.a (dit samtykke)
CPR-nummer: Kun hvis du oplyser det under samtalen og det er nødvendigt for vores betjening af dig.
Hjemmel: Databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Kilder
Vi indsamler oplysninger fra følgende kilder:
- Direkte fra dig, når du ringer til os
Modtagere
Vi deler ikke samtalerne med andre.
Opbevaring
Telefonsamtaler opbevares i højst 90 dage, hvorefter de slettes, medmindre det helt undtagelsesvis konkret er nødvendigt at opbevare en samtale længere, f.eks. fordi der er opstået en tvist.
Hvis du ønsker en samtale slettet før dette tidspunkt, kan du kontakte os. Du bedes oplyse navn, dato/tid og telefonnummer, så vi kan finde samtalen.
Billetkontrol i Movias busser (Kontrolafgifter)
Movia udfører billetkontrol i busserne. Under kontrollen er det nødvendigt at vi indsamler personoplysninger om dig. Det samme gælder, hvis du senere klager over en kontrolafgift, eller vi skal sende den til inddrivelse hos Gældsstyrelsen m.v.
Formål
- Udføre billetkontrol i Movias busser
- Udstede kontrolafgift til kunder uden gyldig rejsehjemmel
- Opkræve betaling og inddrive kontrolafgifter og gebyrer
- Sagsbehandling af klager over kontrolafgifter, herunder i Ankenævnet for bus, tog og metro
- Analyse og statistik
Hvilke personoplysninger vi behandler og vores hjemmel
Vi behandler følgende oplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger: Navn, kontaktoplysninger, fødselsdag, oplysning om din rejsehjemmel, f.eks. rejsekort, mobilprodukter m.v., legitimation, evt. foto af din legitimation, tid og sted for din rejse.
Oplysning om dit betalingskort: hvis du bruger muligheden for onlinebetaling via www.dinoffentligetransport.dk indtastes og videregives kortoplysning direkte til Nets via krypteret betalingsvindue, og Movia opbevarer derfor ikke disse oplysninger.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 6.1.e.
Oplysning om strafbare forhold: Hvis vi vurderer, at der er sket snyd med kort og billetter, eller andre forhold i forbindelse med billetkontrol, der kan være en overtrædelse af straffeloven, kan vi indgive politianmeldelse.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 10, jf. Artikel 6.1.e
CPR-nummer: Vi bruger dit CPR-nummer til at sikre, at vi udsteder kontrolafgiften til den rigtige person. Vi kan foretage opslag i CPR-registeret til kontrol af din identitet og kan stille kontrolspørgsmål til oplysningerne heri.
Hjemmel: Databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Kilder
Vi indsamler oplysninger fra følgende kilder:
- Direkte fra dig
- Ved opslag i CPR-registeret
- Rejsekort & Rejseplan A/S, DSB og DOT - Din Offentlige Transport I/S, hvis du bruger rejsehjemmel udstedt af disse.
Modtagere
Vi kan dele dine personoplysninger med:
- Gældsstyrelsen, hvis kontrolafgiften ikke betales
- Ankenævnet for bus, tog og metro, hvis du klager
- Politiet i tilfælde af strafbare forhold.
Opbevaring
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt, til de formål, der er nævnt.
Korrespondance og dokumenter opbevares i vores journalsystem(er) indtil disse ikke længere har retlig betydning for Movia, og som minimum indtil disse er afleveret til Rigsarkivet efter reglerne i arkivloven.
Oplysninger og dokumenter i relation til opkrævninger og udbetalinger m.v. opbevares som minimum i det aktuelle år + 3 år efter de er betalt, da vi er forpligtet til at opbevare bogføringsmateriale.
Brug af kamera i billetkontrollen (bodycams)
Movias kontrollører bærer kameraer på kroppen under billetkontrollen. Det gør de for at forebygge og opklare vold og trusler mod personalet og sikre et trygt arbejdsmiljø. Kameraet optager lyd og billede, men kun når medarbejderen aktiverer kameraet. Kameraet aktiveres kun i få situationer, hvor det er påkrævet af hensyn til medarbejdernes sikkerhed og lagrer da samtidig ca. 20 sekunders optagelse forud herfor. Så vidt det er muligt, vil medarbejderen informere om, at kameraet aktiveres.
Formål
At forebygge og opklare episoder med vold og trusler mod Movias billetkontrollører.
Hvilke personoplysninger vi behandler og vores hjemmel
Vi behandler følgende oplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger: Lyd og billedoptagelser af dig i forbindelse med billetkontrol.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 6.1.e
Oplysning om strafbare forhold: Der kan forekomme potentielt strafbare forhold på optagelserne, jf. formålet.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 6.1.e, jf. Artikel 10
Kilder
Vi indsamler oplysninger fra følgende kilder:
Fra optagelserne med kameraerne som billetkontrolløren bærer.
Modtagere
Vi kan dele dine personoplysninger med:
Politiet, hvis vi vurderer at politianmeldelse er nødvendig som følge af et strafbart forhold.
Opbevaring
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Optagelser fra bodycams slettes automatisk efter senest 7 dage. Optagelser der skal anvendes i forbindelse med straffesager, opbevares indtil de er overgivet til politiet.
Kameraer til kontrol af passagertællinger
Movia tæller hvor mange passagerer, der stiger af og på i udvalgte busser. Det sker via sensorer over dørene, som ikke registrerer personoplysninger. Til kontrol af, at tællingerne er korrekte, foretages i disse busser også videooptagelser i meget lav opløsning.
Formål
At foretage kontrol af Movias passagertællinger i forbindelse med indtægtsdeling mellem trafikvirksomhederne; DSB, Metroselskabet og Movia. Optagelserne har alene til formål at kontrollere, at sensorerne tæller rigtigt og har ikke til formål at identificere personer.
Hvilke personoplysninger vi behandler og vores hjemmel
Vi behandler følgende oplysninger:
Almindelige personoplysninger: Billedoptagelser i meget lav opløsning. Kameraet er placeret, så optagelse sker oppefra og ned, og muligheden for at genkende personer er derfor ganske lille.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 6.1.e
Kilder
Vi indsamler oplysninger fra optagelserne med kameraer i udvalgte busser.
Modtagere
Vi deler normalt ikke optagelserne med nogen, men vi bruger databehandlere (leverandører), som hjælper os med at gennemføre passagertællinger og lave kontrol af disse. Databehandlere er underlagt vores instruks og skriftlige aftaler.
Opbevaring
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt. Det vil sige, at vi sletter optagelserne, når opgørelser til deling af indtægter mellem parterne er afsluttet og kontrolleret.
TV-overvågning i Movias busser
I Movias busser er der normalt TV-overvågning med fast installerede kameraer.
Movia er ikke dataansvarlig for TV-overvågning i busserne. Det er det enkelte private busselskab, der har ansvaret for TV-overvågningen, og som er dataansvarlig for optagelserne. Spørgsmål til TV-overvågning skal derfor rettes til det busselskab, der kører den pågældende buslinje. Movia kan hjælpe dig med oplysning om, hvilket selskab der kører en bestemt buslinje.
Vær opmærksom på, at optagelser fra TV-overvågning ofte slettes inden for en kortere periode.
TV-overvågning er reguleret af Databeskyttelsesforordningen (GDPR), Databeskyttelsesloven og Lov om tv-overvågning.
Dine rettigheder i henhold til GDPR gælder også for TV-overvågning.
Køb og fornyelse af rejsehjemmel i Movias salgssteder
Når du køber eller fornyer rejsehjemmel i et af Movias salgssteder (kiosker, supermarkeder m.v.), behandler vi dine personoplysninger.
OBS: Denne information handler kun om fysiske pendlerkort og pensionistkort, som ikke er rejsekort. For privatlivspolitik vedrørende køb af rejsekort henviser vi til Rejsekort & Rejseplan A/S som er den dataansvarlige i forbindelse med salg, tank-op og fornyelse af rejsekort. Se Privatlivspolitik for Rejsekort her:https://www.rejsekort.dk/da/Det-Med-Smaat.
Formål
At betjene dig som kunde i forbindelse med salg og fornyelse af periodekort (bortset fra rejsekort).
Hvilke oplysninger vi behandler og vores hjemmel
Vi behandler følgende oplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger: Navn adresse, oplysning om zoner og gyldighedsperiode, stamkortnummer, kundetype (ex. barn/pensionist).
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 6.1.e og Artikel 6.1.c.
Kilder
Vi indsamler oplysningerne direkte fra dig, når du køber eller fornyer din rejsehjemmel.
Modtagere
Vi vil normalt ikke dele dine personoplysninger med andre.
Movias salgssteder (kiosker, supermarkeder m.v.) er vores databehandlere og behandler personoplysningerne under vores instruks og iht. skriftlig databehandleraftale.
Opbevaring
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt. Oplysninger om køb og fornyelse af periodekort opbevares i løbende år + 3 år, da vi har pligt til at opbevare bogføringsmateriale og for at vi kan dokumentere hvad vi har solgt til dig.
Henvendelser til Movias Databeskyttelsesrådgiver (DPO)
Movia har udpeget en Databeskyttelsesrådgiver (DPO). Databeskyttelsesrådgiveren er en del af Movia. Funktionen varetages af Bech-Bruun Advokatfirma. Når du kontakter os eller vores databeskyttelsesrådgiver, behandles der oplysninger om dig.
Formål
- at besvare dine henvendelser vedrørende databeskyttelse (GDPR), herunder brug af dine rettigheder i henhold til databeskyttelsesreglerne.
- at dokumentere Movias overholdelse af databeskyttelsesreglerne
- at overholde vores forpligtelser til at journalisere og opbevare visse former for materiale efter bl.a. bogføringsreglerne, offentlighedsloven og arkivlovgivningen.
Hvilke personoplysninger vi behandler og vores hjemmel
Vi kan behandle følgende oplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger: Navn og kontaktoplysninger, samt de oplysninger, som din forespørgsel i øvrigt giver anledning til.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 6.1.c.
Følsomme oplysninger: Relevante oplysninger i forbindelse med besvarelse af din henvendelse.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 9.2.g, jf. Artikel 6.1.c.
CPR-nummer: Kun hvis dette er relevant for at besvare din henvendelse om f.eks. indsigt.
Hjemmel: Databeskyttelseslovens § 11, stk. 1 (CPR-nummer)
Kilder
Vi indsamler oplysninger fra følgende kilder:
- Direkte fra dig, når du henvender dig til Databeskyttelsesrådgiveren.
- Fra Movias systemer i det omfang det er relevant for at besvare din henvendelse, f.eks. om indsigt eller sletning.
Modtagere
Vi deler som udgangspunkt ikke dine oplysninger med andre end Databeskyttelsesrådgiveren, der er underlagt en skriftlig databehandleraftale.
Opbevaring
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt. Korrespondance og dokumenter opbevares i vores journalsystemer, indtil materialet ikke længere har retlig betydning for Movia, og som minimum indtil disse er afleveret til Rigsarkivet efter reglerne i arkivloven.
Rejsekortkunder med tank-op-aftale hos Movia
Hvis du har rejsekort med tank-op-aftale eller fornyelsesaftale hos Movia og skylder penge til Movia, er vi dataansvarlige for dine oplysninger.
I alle andre sammenhænge er Rejsekort & Rejseplan A/S ansvarlig for dine data. Se www.rejsekort.dk.
Formål
- at opkræve og inddrive gæld til Movia vedr. dine rejsekort, herunder oversendelse til Gældsstyrelsen,
- at overholde vores forpligtelser til at journalisere og opbevare visse former for materiale efter bl.a. bogføringsreglerne og arkivlovgivningen.
Hvilke personoplysninger vi behandler og vores hjemmel
Vi kan behandle følgende oplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger: Navn, adresse, telefonnummer, e-mail, rejsekortnummer, gæld, oplysning om rejser på dine rejsekort.
Hjemmel: Databeskyttelsesforordningens Artikel 6.1.e og Artikel 6.1.c
CPR-nummer: For at vi kan sikre entydig identifikation af dig, og til inddrivelse via Gældsstyrelsen, jf. lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Hjemmel: Databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Kilder
Vi indsamler oplysninger fra følgende kilder:
- Fra Rejsekort & Rejseplan A/S
- Direkte fra dig, når du henvender dig til os.
Modtagere
Vi kan dele dine personoplysninger med:
- Rejsekort & Rejseplan A/S
- Gældsstyrelsen ved inddrivelse af gæld.
Opbevaring
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Oplysninger og dokumenter i relation til opkrævning og inddrivelse opbevares i det aktuelle år + 3 år efter gælden er betalt, da vi er forpligtet til at opbevare bogføringsmateriale og af hensyn til at vi kan dokumentere ind- og udbetalinger.
Evt. korrespondance opbevares i vores journalsystemer(er) indtil disse ikke længere har retlig betydning for Movia, og som minimum indtil disse er afleveret til Rigsarkivet efter reglerne i arkivloven.