Spring menu over
Billede af en ung mand som henter sin cykel parkeret tæt på et stoppested

God parkering for cyklister

Bedre cykelparkering ved stationer, stoppesteder og virksomheder får flere til at cykle, ligesom villigheden til at cykle længere øges.

Cykel og kollektiv transport er et stærkt makkerpar i medarbejdernes tur til og fra arbejdspladsen. Mobilitetskæden (hjem – cykel/gang – kollektiv transport –cykel/gang – arbejdsplads) linker sammen i et utal af kombinationsmuligheder. Cyklen kan puttes ind i mobilitetskæden både som en first-mile- og en last-mile-løsning, og god cykelparkering ved stoppesteder, stationer og virksomheder er vigtig for medarbejdernes mobilitet.

Rudersdal Kommune har etableret 75 overdækket cykelparkringspladser ved busstoppestedet på Øverødvej ud til Helsingørmotorvejen. Det gav både flere og mere tilfredse passagerer i busserne. Ud over overdækningen har kommunen gjort pladsen smuk med regnvandsbede med stauder og attraktiv for cyklisterne med vandpost, cykelpumpe og kort over cykelruter.

Københavns Kommune har etableret højklasset cykelparkering langs Nørre Allé og Tagensvej, hvor buslinjerne 15E, 150S, 184 og 185 kører i egen busbane og har fem stoppesteder undervejs. Interviews med brugerne af cykelparkeringen viser, at 41 pct. af dem, der parkerer ved stoppestederne, har cyklet mellem 15 og 20 minutter for at komme frem til skiftet.

Erfaringerne opsamles løbende, idet en række kommuner er i fuld gang med at forstærke cykelparkeringen ved knudepunkter for bus og tog. Ligesom god cykelparkering ved stoppestederne og stationerne er vigtig, efterlyser medarbejderne god cykelparkring på arbejdspladsen.

Læs mere om "Superskiftet: En guide til planlægning af gode skifteforhold mellem cykel og bus”