Spring menu over
Billede af en ung mand, som er på vej op ad trapperne til en togstation med sin cykel

Pendlerne fik vist nye veje, da Kystbanen og S-toget til Frederikssund ikke kørte

Når den sædvanlige rejse pludselig bliver besværlig eller tager længere tid, kan det i sidste ende føre til, at virksomhederne får sværere ved at tiltrække nye medarbejdere, og at nuværende medarbejdere vælger at skifte job. Et stærkt partnerskab viste vejen, da Kystbanen og S-toget til Frederikssund blev renoveret. 

I sommeren 2018 var både Kystbanen og S-banen til Frederikssund spærret i flere uger, mens spor og skinner blev renoveret. Det betød, at mange pendlere og borgere skulle gøre noget andet end det, de plejede.

Et stærkt partnerskab fandt nye løsninger sammen, som afbødede konsekvenserne. Resultatet var, at pendlerne og borgerne følte sig tilgodeset, når de blev anvist relevante alternativer.

Pendlerne fik tilbudt sammenhængende transport på tværs af transportmidler:

  • Samkørsel blev kædet stærkere sammen med kollektive trafikknudepunkter og samkørselspladser. Alternative rejseruter blev gjort mere attraktive med cykelparkering, og elcykler fik endnu et ryk opad på popularitetskurven. Dertil lagde mobilitetsudbyderne mere vægt på, hvordan transportformerne supplerer hinanden.
  • 4.500 pendlere tog imod tilbuddet om at rejse alternative veje med bus og tog og gjorde brug af zoneudvidelsen.
  • 15.033 medarbejdere fra 583 virksomheder deltog i forlængelsen af Vi Cykler Til Arbejde-kampagnen.

Sådan løste vi opgaven:

  • Koordinering af erstatningsbusser, anvisning af alternative rejseruter og zoneudvidelse (så passagerne ikke skulle betale ekstra, hvis de skulle tage en omvej på grund af sporspærring)
  • Midlertidige kontorarbejdspladser
  • En samkørselskampagne 
  • En forlængelse af Vi Cykler Til Arbejde-kampagnen.

Samarbejdspartnere:
Ballerup, Egedal, Fredensborg, Frederiksberg, Frederikssund, Gentofte, Herlev, Helsingør, Hørsholm, København og Rudersdal Kommuner, Region Hovedstaden, Cyklistforbundet, Supercykelstisekretariatet, Gate 21, DSB og Movia.

Læs også om, hvordan I informerer pendlerne i god tid

Læs, hvordan I kan samarbejde med Movia om god og rettidig information til pendlerne, hvis I står i en lignende situation under Movias værktøj:

Information