Fremtidens bustransport består af moderne busbaner med kort rejsetid og høj komfort

21. sep 2016

PRESSE: Movia og Aalborg Kommune går sammen for at vise, hvordan man kan effektivisere og fremtidssikre den kollektive bustransport. BRT – eller Bus Rapid Transit – hedder konceptet, som kan give bedre miljø, kortere rejsetid, mere komfort, og større sammenhæng mellem byudvikling og transport.

Movia og Aalborg Kommune går sammen for at vise, hvordan man kan effektivisere og fremtidssikre den kollektive bustransport. BRT – eller Bus Rapid Transit – hedder konceptet, som kan give bedre miljø, kortere rejsetid, mere komfort, og større sammenhæng mellem byudvikling og transport.

Konceptet kan bedst beskrives som en ”mini-letbane på hjul”, og er kendt fra storbyer som Barcelona, Istanbul og Amsterdam. For at vise, at vi også i Danmark er klar til BRT, har Aalborg Kommune og Movia lånt en 24 m lang biogashybridbus, som til daglig kører i Malmö. Bussen er udlånt af busoperatørselskabet Nobina og skal i eftermiddag på premieretur i København – en så lang bus har aldrig før kørt i Danmark. Turen starter fra Nørreport st. kl. 17.

Bussen fragter dagligt ca. 17.000 passagerer rundt i Malmö og ankommer til Nørreport St. onsdag 21. september, hvor den vil køre nogle ture gennem byen. Her danner den rammen om en eftermiddag med fokus på BRT i Danmark. Flere borgmestre og folketingsmedlemmer deltager i arrangementet og får, sammen med de andre deltagere, en prøvetur i bussen, der har et meget lavt støjniveau og kører på gas/-elhybridteknik.

BRT konceptet er kendetegnet ved, at der er en særlig busbane, også kaldet tracé, som sikrer, at bussen ikke påvirkes af trængsel på vejene. Så hvor andre holder i kø, kan bussen kører uhindret forbi og dermed sikre fremkommeligheden for passagererne – også i myldretiden. Yderligere hovedelementer i et BRT system er særlige stoppesteder, høj rejsehastighed og pålidelighed, stor kapacitet og mange afgange. Busserne har deres egen identitet og en høj miljøstandard.

Movia har udviklet et BRT-inspireret buskoncept kaldet +Way med høj miljøstandard, forbedret rejsehastighed gennem trængselsfrie tracéer og forenklede på-og afstigningsforhold. Og til foråret bliver den første linje med +Way konceptet lanceret i hovedstadsområdet, når 5A bliver opgraderet til 5C.


Movia er Danmarks største trafikselskab med godt 220 mio. passagerer på vores knap 450 buslinjer og 10 lokalbanestrækninger fordelt på hele Sjælland, og er ejet af de 45 kommuner og to regioner i Østdanmark. Vi rådgiver om trafikløsninger og planlægger i samarbejde med kommuner og regioner ruter og køreplaner, som skal understøtte kommunernes og regionernes visioner for vækst, bosætning, placering af arbejdspladser og mobilitet. Vi bistår således kommuner og regioner med at sikre, at den kollektive trafik fremstår som en attraktiv og miljøvenlig del af den service, som kommuner og regioner tilbyder borgerne. Movia er en offentlig virksomhed og reguleret af lov om trafikselskaber.