Nye miljøvenlige busser kører på slagteriaffald

09. mar 2016

Busserne på linje 600S og linje 390R vil fremover køre 100 pct. på syntetisk biobrænd-stof lavet af slagteriaffald. Dermed bliver kørslen på de to travle nordsjællandske buslin-jer CO2 fri.

Linje 600S og linje 390R bliver de første buslinjer i fast drift, der udelukkende kører på det nye miljøvenlige brændstof. Brændstoffet er fossilfrit og er også kendt som BtL og HVO. Der er tale om et 2. generationsbrændstof, der alene baserer sig på rest- og affaldsprodukter.

De to travle buslinjer indgår i Movias store udbud A14, som omfatter i alt 29 busruter på Sjælland, hvor et væsentligt krav til tilbudsgiverne er, at buskørslen på 600S og 390R skal være CO2 fri.

Udbuddets øvrige buslinjer kører på en andel af det syntetiske biobrændstof, som sikrer en mindre udledning af CO2 på de ruter.

”Vi er meget tilfredse med, at vi nu får to ekstra miljøvenlige og fuldstændig CO2 fri buslinjer. Den klare klimaprofil har været et afgørende krav til tilbudsgivere,” siger Movias centerchef Søren Englund.

Region Hovedstaden har været med til at definere miljøkravene til buslinjerne. Region Hovedstaden og Region Sjælland bestiller trafikken på linje 600 S.

”Vi ønsker at reducere støj - og luftforureningen, og har et mål om at gøre transportsektoren helt fri for fossile brændstoffer. Som stor indkøber af kollektiv trafik, hvor vi årligt bruger en halv milliard kr., er det derfor oplagt, at vi netop her starter den grønne omstilling. Derfor er vi begejstrede over, at begge linjer nu bliver CO2 fri,” siger medlem af Miljø- og trafikudvalget i Region Hovedstaden Bodil Kornbek (S).

Ud over den klare miljøprofil får passagererne også ekstra komfort på de to linjer, hvor rejserne generelt er ret lange. 600S kører fra Hillerød over Roskilde til Hundige og er den travleste af de to linjer, mens 390R kører ruten Helsingør til Helsinge.

De nye CO2 fri busser starter i drift i december 2016. Det er Arriva Danmark A/S, der har vundet kørslen på 600S, mens Umove A/S har vundet linje 390R.

 

Oversigt over operatører og buslinjer:

  • 600S er tildelt Arriva Danmark A/S
  • 307, 337 er tildelt til Umove A/S
  • 305 er tildelt til Umove A/S
  • 370, 374 er tildelt Umove A/S
  • 390R er tildelt Umove A/S
  • 71, 72, 74, 847, 848 er tildelt Anchersen ApS
  • 137, 139 er tildelt Anchersen ApS
  • 35, 77, 78 er tildelt Anchersen ApS
  • 253, 254, 271, 272, 273, 274 er tildelt Lokalbus A/S
  • 241, 242, 243, 244, 247 er tildelt Lokalbus A/S

 

Yderligere info

Movia Kommunikation og presse: Tlf.: 36 13 20 10

Medlem af Miljø- og trafikudvalget Bodil Kornbek (S) 20 31 37 24 eller presse@regionh.dk


Movia er Danmarks største trafikselskab med godt 220 mio. passagerer på vores knap 450 buslinjer og 10 lokalbanestrækninger fordelt på hele Sjælland, og er ejet af de 45 kommuner og to regioner i Østdanmark. Vi rådgiver om trafikløsninger og planlægger i samarbejde med kommuner og regioner ruter og køreplaner, som skal understøtte kommunernes og regionernes visioner for vækst, bosætning, placering af arbejdspladser og mobilitet. Vi bistår således kommuner og regioner med at sikre, at den kollektive trafik fremstår som en attraktiv og miljøvenlig del af den service, som kommuner og regioner tilbyder borgerne. Movia er en offentlig virksomhed og reguleret af lov om trafikselskaber.