Stor interesse for at få refunderet klippekort

25. sep 2015

Movia har modtaget breve fra over 51.000 borgere, der ønsker at få deres klippekort refunderet. Trafikselskabet har nu ekspederet 71 pct. af sagerne og har foreløbig udbetalt godt 20 mio. kroner

I Trafikselskabet Movia, som på vegne af DSB, Metro og Movia håndterer opgaven med at refundere klippekort, har man siden 1. juli i år skulle løbe ekstra stærkt. Det skyldes den meget store mængde af henvendelser fra borgere, som ønsker at få refunderet værdien af ubrugte og delviste brugte klippekort til hovedstadsområdet. Godt 51.000 henvendelser er det indtil videre blevet til. Og omfanget er kommet lidt bag på trafikselskabet.

”Klippekortet blev taget ud af salget allerede 8. februar i år fem måneder inden, det blev muligt at få refunderet klippekortene. Så vi er lidt overraskede over, at mængden af klippekort, som har gemt sig i skuffer og tasker, er så stort”, indrømmer centerchef Søren Englund.

”Vi har indtil nu udbetalt godt 20 mio. kr. i refusion, heraf 1,7 mio. kr. til porto”, oplyser han og tilføjer:

”Interessen for at få refunderet klippekort har været meget stor. Det har desværre givet en længere ekspeditionstid på i gennemsnit 5-6 uger end vi først havde håbet på, selvom vi har indkaldt ekstra mandskab til den store opgave. Men vi er godt tilfredse med, at vi nu har ekspederet omkring 71 pct. af de mange henvendelser, vi har modtaget”.

Når det ikke er muligt at få refunderet klippekort der, hvor man har købt dem, skyldes det hensynet til salgsstedernes sikkerhed. Det er nemlig store beløb, som skal refunderes, og som salgsstederne i givet fald skulle ligge inde med. Og det, har Movia vurderet, ikke er forsvarligt. Desuden ville administrationen af mange refusionssteder være tung for Movia.

Derudover skal Movia sikre, at udbetalingerne sker til rette ejermand. Derfor skal kunderne også indsende klippekortene med anbefalet brev sammen med et refusionsskema, som findes på klippekort.dk. Når brevet modtages, skal antallet og typen af klippekort registreres ligesom refusionsskemaet skal kontrolleres og beløbet udregnes, inden udbetalingen kan ske til NemKonto. At klippekort og refusionsskemaer skal sendes anbefalet skyldes, at borgerne skal kunne have tillid til, at klippekortene rent faktisk kommer frem til Movia. Det er vigtigt, da mange kunder – både private og virksomheder – har haft beløb til gode på mange tusinde kroner.

Interessen for at refunderet klippekort er ikke stoppet, men det værste tryk er taget af. Movia modtager for øjeblikket omkring 375 breve om dagen. Da der var mest travlt, modtog trafikselskabet 1.800 breve om dagen.

Fakta

Salget af klippekort til hovedstadsområdet stoppede 8. februar i år. Fra 1. juli har man kunnet få værdien af ubrugte og delvist brugte klippekort udbetalt. Man får også refunderet udgiften til porto for at indsende klippekortene som anbefalet post. Det er muligt at få refunderet klippekort frem til og med 8. februar 2018. Frem til 15. november 2015 kan værdien af ubrugte klip også doneres til Børnehjælpsdagen.

Læs mere om donation og refusion af klippekort og find refusionsskemaet på www.klippekort.dk.


Movia er Danmarks største trafikselskab med godt 220 mio. passagerer på vores knap 450 buslinjer og 10 lokalbanestrækninger fordelt på hele Sjælland, og er ejet af de 45 kommuner og to regioner i Østdanmark. Vi rådgiver om trafikløsninger og planlægger i samarbejde med kommuner og regioner ruter og køreplaner, som skal understøtte kommunernes og regionernes visioner for vækst, bosætning, placering af arbejdspladser og mobilitet. Vi bistår således kommuner og regioner med at sikre, at den kollektive trafik fremstår som en attraktiv og miljøvenlig del af den service, som kommuner og regioner tilbyder borgerne. Movia er en offentlig virksomhed og reguleret af lov om trafikselskaber.