Ansatte i kollektiv transport skal bære mundbind eller visir fra søndag 19. december

18-12-2021

Fra søndag 19. december kl. 8 træder en række skærpede restriktioner i samfundet i kraft. Et af kravene er, at personale med kundekontakt skal bære mundbind eller visir. Derfor stiller myndighederne nu krav om, at chauffører og øvrigt personale med kundekontakt i busser og flextrafik samt tog skal bære mundbind eller visir, selvom de har et gyldigt coronapas. Movias billetkontrollører følger allerede denne praksis. Kunder, der af helbredsmæssige årsager ikke kan bruge mundbind, skal i stedet bruge visir.

Buschauffør med mundbind

Når de nye restriktioner, som blev godkendt af Epidemiudvalget fredag aften, træder i kraft søndag morgen, betyder det også ændringer for chaufførerne i Movias busser og flextrafik. De skal fremover bære mundbind eller visir, selvom de har et gyldigt coronapas. Kravet gælder også for Movias og Lokaltogs billetkontrollører.

"I Movia er vi dybt optaget af at passe godt på vores kunder og ansatte. Derfor skal kontrollører og chauffører i busser, toge og flextrafikken nu bære mundbind eller visir. Vores medarbejdere har været gode til at bruge værnemidler før og derfor er vi sikre på, at de også er det denne gang", siger Camilla Struckmann, direktør for Kommerciel og Kunder i Movia.

Og de skærpede restriktioner i de sjællandske busser, lokaltog og flextrafikvogne gælder også kunderne. For af den indstilling fra Epidemikommissionen, som Epidemiudvalget har tiltrådt fredag aften, fremgår det, at hvis man af helbredsmæssige årsager ikke kan bruge mundbind, skal man i stedet for bruge visir. Epidemikommissionen peger dermed på, at man alene er fuldt undtaget fra brug af værnemidler, hvis man hverken kan bære mundbind eller visir. Det får nu Movia til at opfordre alle kunder, der ikke kan bære mundbind, til at bruge visir i stedet.

"I Movia støtter vi fuldt op om de restriktioner, der er besluttet. Vi vil derfor gerne gøre vores kunder opmærksomme på, at kan man af helbredsmæssige årsager ikke bruge mundbind, så skal man i stedet bruge et visir. Ikke kun for sin egen skyld, men også for personalets skyld og for de medrejsendes skyld", siger Camilla Struckmann, direktør for Kommerciel og Kunder i Movia.

Kravet om mundbind eller visir for personale med kundekontakt, uanset om der kan forevises coronapas, og kravet om at bruge visir, hvis man ikke kan bruge mundbind, træder i kraft søndag 19. december kl. 8. Indtil videre gælder kravet i fire uger.

Movia Presse & Kommunikation, tlf. 36 13 20 10 eller presse@moviatrafik.dk