Movia og Lokaltog sætter ekstra tog og busser ind, når landets dygtigste erhvervsskole-elever dyster i Høng

25-04-2022

Fra torsdag 28. april til lørdag 30. april dyster 300 af Danmarks dygtigste elever fra landets erhvervsskoler i det årlige DM i Skills, som denne gang løber af stablen i Høng i Kalundborg Kommune. Movia og Lokaltog har valgt at indsætte ekstra busser og tog i forbindelse med arrangementet, som forventes at tiltrække op mod 50.000 besøgende.

2015_10_26_movia_busser_el-bus_heste_natur.jpg

DM i Skills er danmarksmesterskabet for lærlinge indenfor en lang række håndværksfag, og hvert år tiltrækker det tusindvis af tilskuere, når de unge håndværkere svinger alt fra murerske til piskeris og svensknøgler. De cirka 300 unge deltagere ved mesterskaberne får mulighed for at vise deres talent frem, og samtidig er der særligt fokus på at skærpe interessen for håndværksfagene hos de skoleelever, som i stor stil besøger mesterskaberne. De kan for eksempel afprøve forskellige fag i særlige "Prøv og mærk stande" og få en snak med både elever og vejledere fra erhvervsskolerne.

For at imødekomme det store transportbehov til og fra arrangementet udvider Movia og Lokaltog sammen med Region Sjælland servicen på buslinje 430R samt på Tølløsebanen fredag 29. april, hvor mange tusinde 8. klasses-elever besøger arrangementet som obligatorisk punkt i deres undervisning.

"DM i Skills er et godt arrangement, der spiller en vigtig rolle som udstillingsvindue for håndværksfag, og det støtter vi gerne. I Lokaltog har vi selv brug for unge med erhvervsuddannelser på eksempelvis vores togværksteder, så et arrangement som det her, vil vi naturligvis gerne støtte", siger Mie Rajcic, der er driftsdirektør i Lokaltog, som udover Tølløsebanen driver ni andre lokalbaner på Sjælland og Lolland.

Og Per Gellert, der er plandirektør hos Movia, finder det også naturligt, at de to selskaber bakker op om arrangementet i Høng.

"Det ligger helt i tråd med Movias mobilitetsplan, hvor et særligt fokusområde er kollektiv mobilitet uden for de større byer. Her er en af målgrupperne netop unge uddannelsessøgende, så det er oplagt, at vi bakker op om en begivenhed som denne, ved at sætte ekstra kapacitet ind, så der er plads til alle på de linjer, som nærområdets skoleelever vil bruge, når de skal besøge Høng og DM i Skills", siger Per Gellert.

Her indsættes ekstra kapacitet under DM i Skills den 29. april

Buslinje 430R (Slagelse St. - Kalundborg St.)
Der indsættes ekstra busser på afgangen fra Kalundborg klokken 07.58 med ankomst i Høng klokken 08.33.
Desuden indsættes ekstra busser på afgangen fra Høng klokken 14.22 med ankomst i Kalundborg klokken 14.57.

Tølløsebanen 410 (Tølløse St. - Slagelse St.)
Der indsættes direkte tog fra Holbæk uden skift i Tølløse klokken 07.54 (afgang fra Tølløse klokken 08.06 med ankomst i Høng klokken 08.43). I modsat retning afgår toget fra Høng klokken 14.14 med ankomst i Tølløse klokken 14.54 og i Holbæk klokken 15.20. Også denne afgang er uden skift i Tølløse.

Se også rejseplanen.dk for planlægning af din tur til DM i Skills.

Fakta om DM i Skills

DM i Skills er det årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne, hvor 300 dygtige unge kæmper om at blive landets bedste inden for forskellige fag. Sideløbende med DM i Skills afholdes Skills Stafetten for elever i 8. klasse d. 29. april. Tanken bag denne konkurrence er at aktivere de besøgende grundskoleelever og gøre dem til aktive deltagere.

DM i Skills har til formål at styrke interessen for landets erhvervsuddannelser, så de også fremover kan rekruttere dygtige lærlinge.

DM i Skills er åben for alle interesserede, og der er gratis adgang til arrangementet.

DM i Skills afholdes i Høng fra 28. til 30. april og finder sted i Høng Kultur- og Bevægelsespark, 4270 Høng.

Læs mere om arrangementet på www.skillsdenmark.dk

Movia Presse & Kommunikation, tlf. 36 13 20 10 eller presse@moviatrafik.dk