Movia tester intelligente stoppesteder med Gladsaxe og Rødovre kommuner

04-11-2020
 

Fra begyndelsen af november og frem til januar 2021 tester Movia sammen med Gladsaxe og Rødovre kommuner "Smart Stop" på 247 stoppesteder som hjælp til de kunder, der stiger på ved stoppesteder uden en digital nedtællingsskærm. De 247 stoppesteder bliver mere intelligente, så kunderne automatisk får push-besked om bussens afgangstider direkte på mobilen, når de venter ved stoppestedet.

 
 

Smart Stop hedder det nye koncept, som gør stoppestederne mere intelligente og bringer information om afgangstider direkte hen til kunderne, når de står og venter ved stoppestedet. Forsøget gennemføres frem til januar 2021 sammen med Gladsaxe og Rødovre kommuner, og skal afdække, om intelligente stoppesteder er en god måde at give kunderne afgangstider for busserne direkte på mobilen, når de står ved stoppestedet. Forudsætningen for at kunne give præcise afgangstider er, at de kan gives digitalt med liveopdateret information. Og det kan et Smart Stop.

"Vi har længe debatteret, hvordan vi har kunnet give vores borgere den bedste service på dette område. En løsning, hvor borgerne kan få direkte besked via deres mobiltelefon om, hvornår bussen kommer, lyder som et rigtig godt supplement, så jeg glæder mig til at se resultaterne", siger Gladsaxes borgmester Trine Græse.

De intelligente stoppesteder testes i begge kommuner der, hvor der ikke i forvejen findes digitale skærme, som tæller ned til næste bus. 

"Det er en ekstra service til buspassagererne i Rødovre. Nu bliver det lettere at se, hvornår den næste bus kommer. Det skal være så attraktivt som muligt at tage den offentlige transport, og det her er et skridt i den rigtige retning. Jeg er glad for, at vi i Rødovre får mulighed for at gå forrest og være med til at udvikle en af de løsninger, som måske senere kan blive udbredt til andre dele af landet", siger formand for Teknik- og Miljøudvalget i Rødovre Kommune Jan Kongebro.

Smart Stop baserer sig på såkaldt beacon-teknologi. En beacon er en lille sender, som via bluetooth sørger for, at sende automatisk besked om næste bus direkte på kundernes smartphone, når de står ved stoppestedet. Forudsætningen er, at man har Rejseplanens app på sin mobil, har accepteret at modtage notifikationer fra app'en, og har aktiveret Bluetooth på sin mobil.

Smart Stop er et supplement til den øvrige trafikinformation om afgangstider. I Movia håber man, at de intelligente stoppesteder vil være med til at øge serviceniveauet for en stor kundegruppe, som allerede har mobilen fremme, og som nu oplever at få den relevante information direkte uden at selv at skulle slå den op. 

"Vi ved, at mange har mobilen fremme alligevel. Med Smart Stop vil vi teste, om kunderne oplever det som en forbedret service, når vi giver dem informationen direkte og automatisk, uden at de selv skal finde frem til den eller slå den op", fortæller Camilla Struckmann, som er kommunikationsdirektør i Movia.

For borgerne i Gladsaxe og Rødovre kommuner bliver det nemt at spotte de 247 Smart Stop. Stoppestederne er markeret med et gult dråbeformet mærke på standeren og på fortovet. Samtidig lancerer Movia sammen med de to kommuner en kampagne i busserne, som skal hjælpe kunderne til at teste Smart Stop i forsøgsperioden.
 

 

Fakta om test af Smart Stop

  • Smart Stop testes på 138 stoppesteder i Gladsaxe Kommune og 109 stoppesteder i Rødovre Kommune, hvor der ikke i forvejen er en digital skærm med information om næste bus. Forsøget løber frem til januar 2021.
  • Smart Stop testes på alle stoppesteder, som ikke i forvejen har digitale skærme. Det drejer sig om 138 stoppesteder i Gladsaxe og 109 stoppesteder i Rødovre. Der findes en liste over stoppesteder med Smart Stop på moviatrafik.dk/smartstop  
  • Movia tester også Smart Stop på 10 udvalgte stoppesteder i kommuner fordelt på Sjælland.
  • Movia vil meget gerne høre kundernes mening om Smart Stop og opfordrer derfor kunder i Gladsaxe og Rødovre til at sende deres feedback via en kontaktformular på moviatrafik.dk/smartstop 
  • Der findes en liste over stoppesteder med Smart Stop på moviatrafik.dk/smartstop. Her kan man også give feedback til Movia og de to kommuner om oplevelsen med Smart Stop. 
 
Kontaktinformation

Gladsaxe Kommune, Ulla Baden, tlf. 22 76 56 22, ulla.baden@gladsaxe.dk 
Rødovre Kommune, Rasmus Thye Lynghøj, tlf. 30 76 71 27, rasmus.lynghoej@rk.dk 
Movia Kommunikation og Presse tlf. 36 13 20 10, presse@moviatrafik.dk

 

Movia er Danmarks største og grønne mobilitetsselskab. Vi kører årligt med ca. 200 mio. kunder i busser, lokaltog og flextrafik. Alle med hver deres historie. Det bliver til 22.602 historier i timen. I Movia arbejder vi for, at flere skal transportere sig klimavenligt sammen. Og vi har sat klare mål for vores fælles fremtid: I 2030 er alle vores godt 1.300 busser fossilfri - mindst halvdelen kører på el. Flextrafikken køres i elbiler, og nye lokaltog er eldrevne. Movia ejes af de 45 kommuner og to regioner på Sjælland. Vi er en offentlig virksomhed reguleret af lov om trafikselskaber. Læs vores Mobilitetsplan 2020.