Ny køreplan til linje 250S og flere afgange til linje 350S og 15E

06-12-2019
 

M3 Cityringen åbnede 29. september, og 13. oktober blev busserne bundet tæt sammen med nye og eksisterende metrolinjer, bus og tog i Nyt Bynet. De første erfaringer med Nyt Bynet viser, at der er behov for en ny køreplan til linje 250S og flere afgange i myldretiden på linje 15E og 350S. Ændringerne træder i kraft 8. december 2019.

 
 

Med Nyt Bynet 13. oktober 2019 kører de regionale buslinjer 250S og 350S nye veje, mens linje 15E nu krydser Cityringen ved Vibenshus Runddel. Dermed er linjen blevet en attraktiv forbindelseslinje mellem det centrale København og Nordsjælland.
 

Den nye linje 250S har haft svært ved at komme igennem trafikken især ved Nørrebro Station, hvilket har skabt forsinkelser og upålidelig drift. Derfor bliver køreplanen nu ændret, så linjen får lidt mere køretid undervejs. Den nye køreplan for linje 250S træder i kraft 8. december 2019 og kan allerede nu findes på DOTs hjemmeside dinoffentligetransport.dk.
 

Rigtig mange passagerer har opdaget, at man med fordel kan skifte mellem linje 15E og Cityringen ved Vibenshus Runddel, og særligt i morgenmyldretiden har det været svært at få plads til alle passagerer i busserne. Derfor indsættes der nu en ekstra bus i morgenmyldretiden på linje 15E, som vil give to ekstra afgange i retning mod Forskerparken mellem Nørreport/Ryparken og Gl. Holte i tidsrummet kl. 7-8. I linje 350S har det ligeledes været svært at få plads til alle passagerer i morgenmyldretiden i retning mod Ballerup St. - særligt på strækningen fra Brønshøj Torv til Ballerup Campus. Derfor indsættes der nu en ekstra afgang på strækningen fra Nørreport St. til Malmparken St. kl 7.00. Begge ændringer træder i kraft 8. december 2019.
 

"Med Nyt Bynet har vi lavet ændringer for 33 buslinjer, og med så mange ændringer på én gang vil der naturligvis opstå nogle børnesygdomme, som der skal rettes op på. Derfor har det også været nødvendigt at se på en ny køreplan for linje 250S. Vi har også været glade for at se, at så mange passagerer nu rejser fra Nørreport og mod forskerparken og DTU med linje 15E om morgenen og mod Ballerup med linje 350S, og dem skal der selvfølgelig være plads til i busserne" siger Movias plandirektør Per Gellert
 

"Efter metrocityringen åbnede, så er busserne blevet tilpasset. Der har været behov for et par enkelte justeringer, så der er plads til alle passagerne i bus 350S og 15E. Derudover får bus 250S en ny midlertidig køreplan, mens der er vejarbejde på Nørrebro Station, så bussen kører til tiden." siger Jens Mandrup som er formand for trafikudvalget i Region Hovedstaden og fortsætter:
 

"Det er super godt, at vi sammen med Movia har kunne rykke hurtigt og få lavet disse justeringer, så bussen kører til tiden, og der er plads til alle i bussen. Jeg kan kun opfordre alle til at komme ud og prøve den nye metro og busruter, det er en helt ny måde man kan transportere sig rundt i København på. Det er fantastisk, hvordan der er sammenhæng mellem de forskellige transportformer."

 
Kontaktinformation

Movia kommunikation og presse: 3613 2010

Region Hovedstadens pressevagt: 7020 9588

 

Movia er Danmarks største trafikselskab med mere end 215 mio. passagerer om året på vores knap 450 buslinjer, 9 lokalbanestrækninger og fem Flextrafik-ordninger. Movia er ejet af 45 kommuner og to regioner på Sjælland. I samarbejde med kommuner og regioner rådgiver og planlægger vi kollektiv transport på tværs af bus, lokalbaner og Flextrafik. Den kollektive transport understøtter kommunernes og regionernes visioner for vækst, bosætning, placering af arbejdspladser og mobilitet. Movia bistår kommuner og regioner med at sikre, at den kollektive transport er en attraktiv og miljøvenlig velfærdsservice for borgerne. Movia er en offentlig virksomhed og reguleres af lov om trafikselskaber.